FOLIA SHAKESPEARE & CO

Asemenea unui naufragiat al unei furtuni organizate de duhul Ariel și inițiate de magicianul/savant Prosepro, exilatul Victor Hugo spune despre William Shakespeare, eșuat și el pe planeta noastră dintr-o altă lume: «El scria  pe foi volante precum aproape toți poeții de altfel…» (Victor Hugo, About Shakespeare, §III-VIII)

Aceste rânduri m-au îndreptățit să-mi imaginez că acele foi volante ar fi fost împrăștiate de vânt. Și mi-au dat apoi curajul de a alege din acest vârtej prinzând din zbor câte una din prețioasele foi. Ca să mă opresc pe una sau alta din replicile unuia sau altuia dintre personaje, pentru a organiza această dezordine, într-un tot diferit, imaginar si histrionic, pentru care Bufonul-Shakespeare nu mi-ar fi, sper din suflet!, purtat pică. Înțelegând că nu am făcut-o din irespect ci dimpotrivă, cu mare dragoste și nețărmuită admirație.

Spre deosebire de punerea în scenă a unei anume piese, în “FOLIA, SHAKESPEARE & CO » nu m-am concentrat cu predilecție pe una sau alta din textele lui Shakeespeare, ci m-am inspirat liber din lumea acestora.

Am impresia că la Shakespeare scena nu este numai un spațiu anume ci cuprinde, precum în teoria lui Einstein, și TIMPUL. Pe acel “spațiu” al timpului se perindă fierbând ca niste molecule în efervescență trei forțe arhetypale :

Amor, “motor” al universului uman, Cupidon, care rareori apare ca personaj însă despre care mereu se pomeneste: «Atâtea-s în iubire plăsmuiri / Că numai ea le-nchipuie pe toate.» (Ducele : A douăsprezecea noapte, Act I, Sc 2)

Victimele amorului, ale capriciilor sale, naufragiate adesea în, și din, locuri și furtuni imaginare, pradă zadarnicelor “zvârcoliri” ale iubirii…

Bufonul, observatorul ireverențios. Care traversează piesele nu numai sub eticheta de « bufon », “nebun”, sau “clown”, ci se exprimă atât sub masca unei false inconstiențe inocente și cu obrăznicia măscăriciului căruia multe îi sunt permise, cât și sub înfățisarea altor personaje : regi sau slugi, bărbați sau femei, apariții lumești sau din alte dimensiuni: zâne, duhuri, făpturi supradimensionate, fabuloase sau magice.

« Persoana îndrăgostită », oricare i-ar fi numele și sexul de la o piesà la alta, este victima “învârtelilor” lui Cupidon. «FOLÍA» mea constituie o serie de variații pe aceastà temà, cu ajutorul inspiratelor variații muzicale imaginate de tânàrul compozitor Paul Ilea pe tema binecunoscutei fraze muzicale în «vogă» secole de-a rândul începând din evul mediu.

Dacă la Shakespeare, toți nu sunt nebuni, cu toții sunt însă purtați într-o măsură mai mare sau mai mică de un vânt de «folie».

În aceste oglinzi deformante, lucrurile se inversează. Nebunii devin întelepți, iar întelepții nu-și mai dau seama cât de smintiți sunt.

Recitindu-i piesele, am impresia că ceea ce Demiurgul binevoiește să ne arate nu este decât un fel de fațadă amăgitoare sub care mișună un șir nesfârșit de monștri. Se râde însă mult, pentrucă de fapt toate nu sunt altceva decât savante bufonerii, piruete ale spiritului, clovnerii ale inteligenței…

Cu «  FOLÍA », ceea ce m-a interesat a fost să “zgândăr” aceasta fațadă bufonească. Bineînțeles că explorarea s-ar putea extinde la nesfârșit, continuată nu numai de artiști ci și de public.

La această reflecție personală, odată cu vizionarea “FOLÍEI” mele, îl invit, cu toată smerenia, pe spectator.                                                      (Gigi Càciuleanu)

“Gigi Caciuleanu Romania Dance Company” a luat fiinta din initiativa lui Valerian Mares,

Presedintele Fundatiei ART PRODUCTION, care a organizat in 1996 un spectacol la Teatrul National avandu-l ca protagonist pe Gigi Caciuleanu si care a prezentat cu acel prilej cateva dintre creatiile coregrafice importante si companii de dans pe care le-a condus, toate din strainatate.

Impreuna  cu Gigi Caciuleanu am hotarat sa incercam sa infiintam si in Romania o Companie care sa-i poarte numele si care se prezinte creactia romaneasca de toate felurile: coregrafica, scenografica, muzicala etc.