ROMEO ȘI JULIETA

Directed  by: Philip Parr

Scopul unei piese comunitare este acela de a uni o comunitate şi de a implica, în toate aspectele sale diverse, cât mai mulţi oameni cu putinţă, incluzându-i, desigur, pe cei care vin pur şi simplu să privească şi să se bucure de spectacol în sine. Aşadar, o piesă comunitară bună este cea care, pe lângă faptul că îşi primeşte răsplata pentru calitatea performanţei, reuşeşte şi să îi unească pe membrii comunităţii într-un demers artistic comun. (Anne Jellicoe)

 

Piesele comunitare sunt făcute pentru comunitate şi împreună cu aceasta. Ele reprezintă o activitate întreprinsă la cerere şi sunt de natură a modifica vieţi, oferind oportunităţi care înainte păreau imposibile. Datorită îmbinării dintre specificul cultural implicat de piesa comunitară şi textul shakespearian, cei care fac parte din distribuţie sunt conectaţi pe loc la cele mai mari piese ale omenirii. Astfel, Shakespeare şi teatrul devin fenomene accesibile pentru aceia care, altminteri, ar fi crezut că nu vor putea pătrunde în această lume. Democratizarea aceasta, care este accentuată de apartenenţa la un Festival Internaţional Shakespeare major, creează un sentiment de mândrie şi capacitează comunitatea participantă, dar şi comunitatea mai largă, a întregului oraş, care îşi vede prietenii şi familia alături de figuri importante ale teatrului.

 

Această producție cu Romeo și Julieta, creată pentru Festivalul Internațional Shakespeare din Craiova, Romania, va invada străzile și clădirile publice din centrul orașului, iar distribuția, împreună cu ceilalți membri ai trupei, va număra peste 100 de interpreți din comunitate care, altminteri, nu ar putea să participe sau să se implice activ în festival. Spectacolul va însemna circ, dans, parkour și alergare, muzică, din nou dans, gustări și cântări – toate reprezentând moduri de a spune povestea la o dimensiune publică de proporții. Parrabbola a realizat anterior spectacole shakespeariene pe scară largă la Gdansk (în Polonia) și la Ostrava (în Cehia) și proiectele respective au schimbat viețile participanților, având de asemenea un efect major asupra orașelor în care au fost create spectacolele.

 

Eu am intrat pentru a-mi susține soția și pentru a gusta puțin din “fructul teatrului”. Nu mi-am dat seama de la început ce experiență deosebită urma să avem, dar acum sunt fericit că, după mulți ani de căsnicie, eu și soția mea am avut ocazia să trăim această experiență unică. Specialitatea mea este să lucrez cu copii cu autism și ADHD și, prin implicarea mea în această piesă comunitară remarcabilă, Poveste de iarnă, am descoperit multe surse de inspirație pentru munca mea.

Premsyl Mikolas – participant al comunității din Ostrava

 

 

Spectacolul nostru va fi un eveniment major – va fi producția de cea mai mare întindere din festival. Trupa noastră de actori este alcătuită din locuitori veniți din toate zonele orașului, reprezentând toate categoriile de vârstă și de pregătire. Oamenii comunității interpretează toate rolurile cu câteva mici excepții. Avem patru perechi de Romeo și Julieta – unii dintre ei cu experiență teatrală, alții fără nici cea mai mică experiență. Cu toate acestea membrii trupei au în comun entuziasmul și pasiunea de a face artă și de a spune marile povești ale umanității. Repetițiile noastre sunt pline de bucurie, atmosfera este pozitivă și totul se desfășoară în spiritul instruirii și cel al împărtășirii experienței comune.

 

Spectacolul se petrece direct în centrul orașului. Este creat special pentru locul de desfășurare și implică deplasări, atrăgând adeseori publicul. Cu alte cuvinte, publicul nu este doar spectator, ci participă activ. Toate aceste stiluri de teatru angajează în mod direct o comunitate mai mare decât publicul fiecărui spectacol în parte – într-adevăr, în multe cazuri, comunitatea nu se poate să nu se intersecteze cu spectacolul dat fiind că natura evenimentului implică deplasarea publicului prin oraș – pentru a urmări scenele piesei, prezentate în interiorul și în jurul spațiilor din oraș, în fața unor clădiri cunoscute, în unele spații descoperite, altele ascunse – și intervenția în domeniul public.

 

Acest gen de teatru este nou și proaspăt în Craiova și sperăm că va genera discuții despre ce este și ce ar putea fi teatrul într-un oraș atât de vibrant din punct de vedere cultural. (Philip Parr)

Martie 2016

Compania Parrabbola realizează spectacole de teatru peste tot în lume, lucrând cu comunităţi variate. Producem piese de teatru care celebrează oamenii şi locurile – acesta este teatrul oamenilor, făcut de oameni pentru oameni. Fiecare piesă este diferită şi aparţine comunităţii în care se desfăşoară. Rolul nostru este să creăm şi să dezvoltăm piesa şi producţia la cel mai înalt nivel şi să o dăm în stăpânire distribuţiei comunitare.

 

Philip Parr este director de festivaluri, regizor de teatru şi operă ale cărui producţii au fost vizionate şi apreciate în jurul lumii. A fost fondatorul şi Directorul Artistic al Spitalfields Market Opera, operă construită special pentru Londra şi prima operă construită acolo în ultimii 100 de ani. A fost directorul Festivalului Swaledale, al Festivalului Shakespeare din Bath şi programator cultural pentru Festivalul Bloomsbury.

Philip este membru fondator în Consiliul Reţelei Europene a Festivalurilor Shakespeare şi director al Festivalului Internaţional Shakespeare de la York.

În teatru, Philip şi-a câştigat o reputaţie specială ca regizor de Teatru Comunitar cu producţii de amploare, în calitate de Director Artistic al Companiei Parrabbola. Producţiile companiei includ spectacole Shakespeare specific destinate anumitor spaţii, folosind o varietate de limbi străine pe lângă cea autohtonă: „Pericles” în 2010 la Gdansk în Polonia, „Poveste de Iarnă” în 2012 în Republica Cehă la Ostrava.

Teatrulescu este o companie de teatru independent din Craiova ale cărei producţii au fost vizionate la festivaluri de gen pe teritoriul României, obţinând premii pentru interpretare şi regie pentru spectacolele sale. Coproducţiile împreună cu Teatrul Naţional Marin Sorescu s-au bucurat de o justă apreciere din partea publicului spectator. Teatrulescu sprijină şi incurajează tinerii studenţi şi absolvenţi de teatru în demersul lor artistic, oferindu-le o platformă de manifestare. Compania a produs constant spectacole de teatru social, comunitar.  De asemenea are o istorie de iniţiative culturale în regiunea rurală.

o.

Creative Team

Director                                                          Philip Parr

Designer                                                        Brian Hanlon

Composer and Musical Director                Matt Marks

Associate Musical Director                         Ines Sampaio

Fight Director                                                Graham Shackell

Actor Production Assistant                         Olivia Negrean

Actor Facilitator                                            David Monteith

Actor Facilitator                                            Alina Serban

Creative Producer                                        Ramona Dragulescu

Stage Manager                                             Laurentiu Tudor

Dramaturg                                                     Iolanda Manescu